۳ بلای بزرگی که خودروسازان بر سر مردم و کشورآورده اند!
بازسازی خانه: در حالی که بسیاری از مستاجران و همچون جوانان از داشتن مسکن ناامید شده اند و فاصله درآمدی آنان با داشتن یک خانه نقلی بسیار زیاد شده است و عملاً امکان خرید خانه برای خیلی از جوانان وجود ندارد؛ اما بهتر است در همین سطر دوم از مسئله مسکن بگذریم و به داستان عجیب و غم انگیز خودرو بپردازیم که به مانند مسکن درحال تبدیل شدن به یک تراژدی ملی و اقتصادی است.
یکی از چالش برانگیزترین و پربحث ترین مسائل روز جامعه، مسئله خودرو به عنوان یکی از فاکتورهای رفاه نسبی جامعهاست که اکنون در صدر اخبار قرار دارد. از صف های عریض و طویل مردم در سامانه های مختلف خرید خودرو تا دعواها بر واردات خودرو و...
آن چه روشن است این است که مردم به شدت از وضعیت حاکم بر صنعت خودرو در کشور ناراضی هستند و این عدم رضایت به سایر ابعاد زندگی اجتماعی آنها نیز تسری پیدا کرده است و اسباب نارضایتی و نا امیدی جامعه به خصوص جوانان گشته است، خودرو ها و خودروسازانی که خسارات زیادی بر کشور، مردمو انقلاب وارد کرده اند. در همین رابطه، رهبر معظم انقلاب نیز بابیان این که با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیتخودرو خوب نیست فرمودند: مردم ناراضی اند و حق با مردم است.
در ادامه به سه مورد از خسارت های وارد شده از طرف خودروسازان به کشور اشاره می کنیم:
۱. قیمت های افسارگسیخته و افزایش نارضایتی اجتماعی؛ آن چه در ارتباط با خودرو در جریان است زمینه های نارضایتی گسترده مردم را فراهم نموده است؛ مسئله ای که بتازگی نیز منجر به استیضاح وزیر صمت شد. ادامه چنین شرایطی از یک سو، خسارات عدیده ای بر اقتصاد کشور تحمیل می کند و بستر لازم برای بی ثباتی اقتصادی را فراهم می آورد و از طرف دیگر، منجر به بدبینی فزاینده مردم به مقوله مهم تولید داخلی و نارضایتی اجتماعی می شود. لازم به ذکر است که در ۴ سال اخیر، قیمت خودرو ۱۹ برابر شده است. این در حالیست که درآمد کارگران حدود ۴ برابر شده است. همین مسئله منجر به این شده که عملا خیلی از مردم دیگر توان خرید خودرو های بی کیفیت داخلی را نداشته باشند و در صف های عریض و طویل سامانه های فروش خودرو بمانند تا شاید با فروش طلای زن و بچه شان بتوانند یک خودروی ناایمن خریداری کنند!
۲. بنزین و آلایندگی؛ فاجعه دیگری که خودروسازان داخلی به ارمغان آورده اند، آلودگی هوا بوده است؛ به شکلی که حتی خودرو های صفر کیلومتر خودروسازان ما در مراکز معاینه فنی مردود می شوند. به شکلی که خودرو های آلاینده و فرسوده داخلی، سالانه ۹۹ هزار و ۲۸۰ هزار میلیاردتومان(حدود ۱۰۰ همت) بنزین کشور را می سوزانند. پیش بینی می شود تا ۴ سال آینده مصرف بنزین از حدود ۳۱ میلیون بالاتر می رود که می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای کشور به همراه داشته باشد. اگر خودروسازان داخلی استانداردهای لازم را رعایت نکنند، هم اقتصاد کشور تحت تاثیر شدید قرار خواهد گرفت و هم محیط زیست با لطمه های جدی مواجه می شود. مصرف سوخت خودرو ها در ایرانبسیار بالاتر از میانگین جهانی است. بر اساس گزارش هایمنتشرشده، میانگین مصرف جهانی سوخت برای خودروهایسبک ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، درحالی که خودروهایداخلی ایران بطور متوسط حدود ۸ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کنند. پس مصرف سوخت خودروهایداخلی ایران حدودا سه لیتر بیش از مصرف جهانی است.
هزینه های آلودگی هوا برای اقتصاد کشور سرسام آور و سنگین است. هزینه ها بیش از ۳۰ میلیارد دلار و برابر با۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی کشور است. براساسگزارش مرکز پژوهش های مجلس، خسارت آلودگی هوا برسلامتی شهروندان تهران حدود ۲/۳ میلیارد دلار تخمین زدهشده است که این میزان برای کل کشور به ۷ میلیارد دلارمی رسد. گزارش مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به گزارش وزارت بهداشت درباب آلودگی هوا می افزاید که طی آن آلودگی هوا سالیانه حدود ۳۷۵۱ نفر در شهر تهران قربانی می گیرد و همین طور میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کل کشور به سالیانه ۱۱۱۵۹ نفر می رسد و به این نکته اشاره کردند که حدودا آمار قربانیان آلودگی هوا با آمار تلفات جاده ای برابری می کند. چنین هزینه ای موجب کاستن ازمنابع عمومی، تأثیر منفی بر رشد اقتصادی و کاهش سطحرفاه نسبی در زندگی شهروندان می شود.
۳. تلفات گسترده انسانی در تصادفات؛ در سالیان اخیر، انتقادات زیادی درباره ی ناایمن بودن خودرو های تولیدی خودرو سازان مطرح شده است؛ خودروهایی که به سبب نداشتن استانداردهای لازم، خیلی از هموطنانمان را به کام مرگ کشانده اند. سالیانه بیش از ۱۶ هزار ایرانی جان خودرا درتصادفات جاده ای و شهری از دست می دهند و هرساله حدود۲۰ برابر تعداد کشته شدگان نیز مجروح بجای می گذارد. برمبنای منابع مختلف، بین سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۹ بیش از ۵۰۹ هزار نفر در تصادف های رانندگی کشته شده اند. فقط در دو ماه اول امسال، هرروز به طور متوسط ۴۰ نفر در جاده های ایران در اثر تصادفات رانندگی جان خودرا از دست دادند. همچنین، خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در ایرانچند برابر میانگین جهانی است و بگفته کارشناسان، حدود پنج درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور را شامل می شود.
افزایش نارضایتی های عمومی از وضعیت خودروی کشور، تشدید آلایندگی های زیست محیطی و آلودگی هوا و مرگ و میر گسترده مردم در تصادفات جاده ای سه خسارت بزرگی هستند که خودروسازان بر پیکر اقتصاد کشور وارد کرده اند که موجب گسترش سطح نارضایت مندی و نا امیدی در جامعه گشته و هرچه سریعتر باید برای آن فکری کرد. واردات خودرو، ملزم کردن خودروسازان به رعایت استانداردهای لازم و اتخاذ سیاست های پایدار برای جلوگیری از نوسانات نرخها همچون مواردی است که سیاستگذاران حوزه خودرو و همچون وزارت صمت باید برای سروسامان دادن به بازار نابسامان خودرو مدنظر قرار دهند.
استاد دانشگاه و روند پژوه
۲۲۳۲۲۳
منبع: remont.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب